torstai 25. huhtikuuta 2013

Veckans Workshop 16.4.2013


Under workshoppen skulle gruppen gå ett steg tillbaka i planeringen av sitt företag och istället fundera på orsakerna till varför problemet i företaget överlag existerar. Detta gjorde vi genom att först definiera vårt företags största problem och sedan ifrågasätta svaren med frågan Varför? För vårt företag Kalis som inte ännu lanserat sitt varumärke är synligheten det största problemet. Vad skall de göra för att få konsumenter att veta om deras produkt samt hur nå folk utanför kompiskretsen? Det gäller alltså att hitta bra marknadsföringskanaler och använda dem rätt för att nå maximal synlighet. Kalis behöver synlighet för att nå kunder som gör företaget lönsamt som i sin tur gör att varumärket växer för att kunna ge arbete åt fler anställda.

 
Här är de kanaler vi kom fram till att skulle passa bäst för Kalis:
Public Speaking/ Olika evenemang
Genom att själva stå och tala Face- to- Face med sina kunder och berätta varför det lönar sig att köpa just deras produkt samt ge information om företaget skulle vara ett bra sätt att få lojala kunder.
Modevisningar
Att visa upp produkten på olika happenings, mässor eller show- tillfällen med modeller skulle visa kunderna att man finns till och det skulle definitivt ge mycket publicitet. Här gäller det dock att man väljer rätt budskap. Vill man göra det på ett humoristiskt sett eller kanske med sex appeal? Att ha studerande som modeller skulle differentiera företaget från många konkurrenter. Ett förslag skulle vara att göra oväntade modevisningar t.ex. i studentrestaurangerna och på det sättet göra en flash mob.  
Tidningsartiklar och reportage
Att få dagstidningar och nättidningar att skriva ett reportage om det nygrundade företaget ger även bra publicitet.  Där kan kunderna få höra berättelsen om hur företaget startades, grundarnas idéer och mål med Kalis och vad man planerar för framtiden. Då det gäller ett andelslag grundat av studeranden vid Novia skulle säkert Åbo Underrättelser vara intresserade av att göra en artikel om det.
Sociala medier  
Genom att vara aktiva på bl.a. Facebook och företagsbloggen håller man kunderna ständigt medvetna om att företaget finns och vilka nya produkter som kommit in i sortimentet. Det visar även att man anstränger sig för att hålla en bra kontakt med konsumenterna.
Newsletter
Går att lägga ut på anslagstavlor runt om i universitets campus och kan fungera bra som reklam ifall man lyckas göra dem tillräckligt intressanta och annorlunda. Ett förslag kan vara att lägga ut Kalis kalsonger i form av reklam som har logon på sig.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti