Under workshoppen
skulle gruppen gå ett steg tillbaka i planeringen av sitt företag och istället
fundera på orsakerna till varför problemet i företaget överlag existerar. Detta
gjorde vi genom att först definiera vårt företags största problem och sedan
ifrågasätta svaren med frågan Varför? För vårt företag Kalis som inte ännu
lanserat sitt varumärke är synligheten det största problemet. Vad skall de göra
för att få konsumenter att veta om deras produkt samt hur nå folk utanför
kompiskretsen? Det gäller alltså att hitta bra marknadsföringskanaler och använda
dem rätt för att nå maximal synlighet. Kalis behöver synlighet för att nå
kunder som gör företaget lönsamt som i sin tur gör att varumärket växer för att
kunna ge arbete åt fler anställda.
Här är de kanaler vi
kom fram till att skulle passa bäst för Kalis:
Public
Speaking/ Olika evenemang
Genom att själva stå
och tala Face- to- Face med sina kunder och berätta varför det lönar sig att
köpa just deras produkt samt ge information om företaget skulle vara ett bra
sätt att få lojala kunder.
Modevisningar
Att visa upp produkten
på olika happenings, mässor eller show- tillfällen med modeller skulle visa
kunderna att man finns till och det skulle definitivt ge mycket publicitet. Här
gäller det dock att man väljer rätt budskap. Vill man göra det på ett
humoristiskt sett eller kanske med sex appeal? Att ha studerande som modeller
skulle differentiera företaget från många konkurrenter. Ett förslag skulle vara
att göra oväntade modevisningar t.ex. i studentrestaurangerna och på det sättet
göra en flash mob.
Tidningsartiklar
och reportage
Att få dagstidningar
och nättidningar att skriva ett reportage om det nygrundade företaget ger även
bra publicitet. Där kan kunderna få höra
berättelsen om hur företaget startades, grundarnas idéer och mål med Kalis och
vad man planerar för framtiden. Då det gäller ett andelslag grundat av
studeranden vid Novia skulle säkert Åbo Underrättelser vara intresserade av att
göra en artikel om det.
Sociala
medier
Genom att vara aktiva
på bl.a. Facebook och företagsbloggen håller man kunderna ständigt medvetna om
att företaget finns och vilka nya produkter som kommit in i sortimentet. Det
visar även att man anstränger sig för att hålla en bra kontakt med
konsumenterna.
Newsletter
Går att lägga ut på
anslagstavlor runt om i universitets campus och kan fungera bra som reklam
ifall man lyckas göra dem tillräckligt intressanta och annorlunda. Ett förslag
kan vara att lägga ut Kalis kalsonger i form av reklam som har logon på sig.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti