Tjena bloggeen!
Kursen har nu kommit
ungefär halvvägs (?) och omfonget av det vi läser börjar nu klarna för mig.
Marknadskommunikation är ett väldigt brett ämne som dessutom ständigt förändras
och förnyas. Open Space tillfället visade att det mesta kan kopplas till
marknadskommunikation, det finns överallt och kan och bör tillämpas på allt.

Ett bra exempel på hur
företagsbloggar och hemsidor överlag kan användas på ett lyckat sätt var Snellmans
julskinksrecept. Man hade i god tid före
jul till Snellmans hemsida gjort ett inlägg om hur man skall tillreda
julskinka. Då man på google sökte på ”joulukinkku resepti” var linken till Snellmans
sida den första som kom upp. Trafiken på Snellmans hemsida hade ökat märkbart
under hela december bara tackvare denna enkla insats. Det behöver alltså inte
alltid vara frågan om revolutionerande idéer utan ibland räcker det med rätt
inlägg i rätt tid. Enligt Östman är sociala medier en bra kanal för marknadskommunikation eftersom de är tillräckligt snabba, han betonade kvickheten i dagens marknadsklimat, allt händer snabbt och man har helt enkelt inte tid att fundera länge. Överlag var Östman rätt så kritisk till marknadsföring och reklam. Han menade att det i branchen finns mycket dåligt skit som inte tjänar någon. Pressen och stressen på marknaden gör att många företag nöjer sig med slarvigt gjorda dåliga kampanjer. Enligt honom är det ingen ide att försöka sälja något dåligt på ett dåligt sätt eftersom det ändå kommer fram förr eller senare att ifrågavarnde produkt är skit.
Här en link till Generos hemsida:
Ha det bra
// Victor
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti