torstai 11. huhtikuuta 2013

Företagsbesök och lite annat...



Tjena bloggeen!
Kursen har nu kommit ungefär halvvägs (?) och omfonget av det vi läser börjar nu klarna för mig. Marknadskommunikation är ett väldigt brett ämne som dessutom ständigt förändras och förnyas. Open Space tillfället visade att det mesta kan kopplas till marknadskommunikation, det finns överallt och kan och bör tillämpas på allt.
På måndag hade Timo Ketonen en gästföreläsning vilken jag inte kunde närvara på. Istället var jag på excurrsion till Helsingfors där vi bl.a. besökte en marknadsföringsfirma vid namn Genero. Det är ett företag startat av två bröder år 2009. Företaget har sedan det växt snabbt och består nu av ca 15 personer. Genero är specialiserade på social media marknadsföring och har gjort många framgångsrika facebook kampanjer för bl.a. Snellman och hundmatsföretaget Musch. Föredraget, som CEO:n Rasmus Östman höll var intressant och han gav många bra idéer och man fick en bild av hur branschen fungerar. Att Genero är specialiserat på sociala medier var även det mycket passande med tanke på vårt projekt med KALIS. Det är ju en facebook baserad social media strategi vi skall utveckla åt dem.
Ett bra exempel på hur företagsbloggar och hemsidor överlag kan användas på ett lyckat sätt var Snellmans julskinksrecept.  Man hade i god tid före jul till Snellmans hemsida gjort ett inlägg om hur man skall tillreda julskinka. Då man på google sökte på ”joulukinkku resepti” var linken till Snellmans sida den första som kom upp. Trafiken på Snellmans hemsida hade ökat märkbart under hela december bara tackvare denna enkla insats. Det behöver alltså inte alltid vara frågan om revolutionerande idéer utan ibland räcker det med rätt inlägg i rätt tid. Enligt Östman är sociala medier en bra kanal för marknadskommunikation eftersom de är tillräckligt snabba, han betonade kvickheten i dagens marknadsklimat, allt händer snabbt och man har helt enkelt inte tid att fundera länge.  Överlag var Östman rätt så kritisk till marknadsföring och reklam. Han menade att det i branchen finns mycket dåligt skit som inte tjänar någon. Pressen och stressen på marknaden gör att många företag nöjer sig med slarvigt gjorda dåliga kampanjer. Enligt honom är det ingen ide att försöka sälja något dåligt på ett dåligt sätt eftersom det ändå kommer fram förr eller senare att ifrågavarnde produkt är skit. 
Här en link till Generos hemsida:

Ha det bra
// Victor

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti