De två senaste
workshoparna har vi diskuterat, reflekterat och funderat kring olika delar av
marknadskommunikation. Hur dessa olika delar hänger ihop och på vilka alla möjliga och omöjliga sätt de påverkar varandra. Något vi funderade extra mycket på var problemen och möjligheterna i att nå
generation Z. Vi frågade oss hur man skall nå dem och kom fram till att
problematiken inte ligger i att nå dem. Det
svåra ligger i att få fram sitt meddelande så att det fastnar, når fram. I
dagens infortmationsdränkta och överstimulerade värld är det svårt att få
uppmärksamhet och inte bara drunkna i den flod av information, bilder och musik
som vi ständigt utsätts för.
För att nå ut måste
man ha en klar linje, ett tydligt meddelande och en riktning. Det finns inte
råd för diffusa budskap. Det måste vara
klart och tydligt, gärna också kortfattat. När man väl fått uppmärksamheten och
byggt upp ett brand och fått en image kan man börja satsa på mera komplexa
utläggningar.
I och med det
informationsöverflöde som idag excisterar är det kanske också på sin plats
tänka om då det kommer till kunden. För att påverka folk kan man inte längre se
kunden som någon passiv mottagare redo för hjärntvättning. Som kom fram i slutet av den första lektionen, lär man sig sämst av att bara lyssna eller titta. Man måste aktiveras,
få delta och göra själv, för att lära sig bäst. Givetvis gäller detta också inom marknadskommunikation. Genom att ta med kunden att skapa någon typs interaktion ökar man
chansen att få kunden att göra som man vill. Sociala medier är ett ypperligt media för detta. T.ex. Hesburger hade en kampanj där folk på facebook kunde
gå och bygga ihop sin egen hamburgare, sedan fick man också rösta fram vilken
som lät godast och vinnarhamburgaren kom till restaurangerna och vinnar fick
ära och berömmelse. Här en artikel som gräver ner sig lite djupare i detta tema.
//Victor
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti