Okej! Nu har vi gjort lite brainstorming och research med Petra angående
olikaslags bloggar, och också företagsbloggar. Det som vi kommit fram till då
vi kollat på bloggar är att det finns så många olika typer av bloggar, att det
är definitivt bäst att välja sin egen stil och skapa någonting som står ut ur
mängden. Det är ju så att det redan finns massor med olika bloggar så man måste
ha någonting unikt i sin för att skapa sin egen stark läsarkrets.
Det som tycks vara gemensamt för de flesta bloggarna är att de har
länkar till deras Facebook-sida, Instagram&Twitter-account, hur man kan ta
kontakt med bloggens skrivare (email). Några har även en färdig blankett på sin
sida var man kan beställa en katalog av märkets produkter direkt hem till sig,
samt en kalender där man kan enkelt kolla upp olika evenemang som företaget
ordnar eller är med på något vis. Vi märkte också att de bloggar som har mest
bilder och färre text intresserar oss mest, de var roliga att kolla igenom, och
det tog inte så länge men samtidigt fick man en bild av vad företaget gör,
hurdana projekt de håller på med osv.
Många bloggar får också betalt för att de låter företag ha sina reklamer
på sidorna av bloggen eller sin hemsida. Man ser också tydligt av en blogg om
skribenten har någon slags samarbete med ett företag, eller ifall det är en
företagsblogg, så ser man det oftast ganska tydligt i bloggen om företaget
sponsrar någon, t.ex. ett idrottslag. Man kan då uppdatera i bloggen hur det
går med laget, hur företagets produkter syns i idrottslagets träningar och
vardag, och också t.ex. ha någon som företaget sponsrar att skriva ett eget
”gäst-inlägg” i företagets blogg.
Andra saker som vi snappat upp av vår lilla bloggundersökning var att
videon som medel är väldigt effektiva. Det är också lätt att länka videon till
flera olika sociala medier, och också på företagets hemsida, samtidigt. Videon
kan handla om att man visar hur det går till då man väljer ut produkter, testar
dem, tillverkningen, eller planeringen av produkterna. Eller sedan kan man ha
en person från företaget att berätta på sin egen stil hur det går för företaget
just för tillfället. Eller videon som blivit filmade på evenemang där företaget
varit med eller ordnat själv, som t.ex. en modevisning, som vi kanske planerat
att KALIS skulle kunna ha...
Bloggtävlingar är ju väldigt populära för tillfället: ett företag kan
t.ex. planera en stor tävling där vinnaren kan vinna t.ex. företagets
produkter, eller få besöka företaget och se själv hur tillverkningen går till
och diskutera med de som står bakom företaget. En tävling är också lätt att få
ut för så många som möjligt att se eftersom den kan ”marknadsföras” likadant i
flera olika sociala medier, så som videon.
Hur vi nu kan koppla ihop det här med vårt projekt med KALIS är vårt
nästa steg. Vi har redan tänkt på att KALIS’ huvudkundgrupp är lite svår med
tanke på en blogg, eftersom det är inte så många unga män som läser bloggar. De
skulle ändå kunna, ifall de är själva intresserade, att skapa en blogg som
skulle vara precis deras stil, skulle se ut som deras och på det sätt stå ut ur
mängden och det skulle vara trevligt för dem att upprätthålla. Vi tycker att
bloggen skulle hjälpa dem att få mer synlighet, då man kan länka den till de
olika sociala medierna och hemsidan. Word of mouth, som vi tänker att KALIS kan
komma bra igång med, kan också fungera bra på internet, eftersom det kan vara en
av deras kompisar som länkar någonting roligt från deras blogg till Facebook –
sedan kan flera människor hamna i bloggen och också följa dem där – och slutligen
vara intresserad av själva produkten och köpa dem. Uppföljningen, för att se hur
många har varit inne på bloggen, i vilka länder, osv, är också lätt att göra
med hjälp av t.ex. Google Analytics. På så sätt skulle företaget kunna få
feedback enkelt att med t.ex. vilka språk de borde skriva i bloggen, eller om
bloggen har alls hittats.
Allt det här skulle kunna funka, åtminstone i teorin!
// Jasmine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti