maanantai 22. huhtikuuta 2013

KALIS + blogg = ?

Okej! Nu har vi gjort lite brainstorming och research med Petra angående olikaslags bloggar, och också företagsbloggar. Det som vi kommit fram till då vi kollat på bloggar är att det finns så många olika typer av bloggar, att det är definitivt bäst att välja sin egen stil och skapa någonting som står ut ur mängden. Det är ju så att det redan finns massor med olika bloggar så man måste ha någonting unikt i sin för att skapa sin egen stark läsarkrets.


Det som tycks vara gemensamt för de flesta bloggarna är att de har länkar till deras Facebook-sida, Instagram&Twitter-account, hur man kan ta kontakt med bloggens skrivare (email). Några har även en färdig blankett på sin sida var man kan beställa en katalog av märkets produkter direkt hem till sig, samt en kalender där man kan enkelt kolla upp olika evenemang som företaget ordnar eller är med på något vis. Vi märkte också att de bloggar som har mest bilder och färre text intresserar oss mest, de var roliga att kolla igenom, och det tog inte så länge men samtidigt fick man en bild av vad företaget gör, hurdana projekt de håller på med osv.

Många bloggar får också betalt för att de låter företag ha sina reklamer på sidorna av bloggen eller sin hemsida. Man ser också tydligt av en blogg om skribenten har någon slags samarbete med ett företag, eller ifall det är en företagsblogg, så ser man det oftast ganska tydligt i bloggen om företaget sponsrar någon, t.ex. ett idrottslag. Man kan då uppdatera i bloggen hur det går med laget, hur företagets produkter syns i idrottslagets träningar och vardag, och också t.ex. ha någon som företaget sponsrar att skriva ett eget ”gäst-inlägg” i företagets blogg.

Andra saker som vi snappat upp av vår lilla bloggundersökning var att videon som medel är väldigt effektiva. Det är också lätt att länka videon till flera olika sociala medier, och också på företagets hemsida, samtidigt. Videon kan handla om att man visar hur det går till då man väljer ut produkter, testar dem, tillverkningen, eller planeringen av produkterna. Eller sedan kan man ha en person från företaget att berätta på sin egen stil hur det går för företaget just för tillfället. Eller videon som blivit filmade på evenemang där företaget varit med eller ordnat själv, som t.ex. en modevisning, som vi kanske planerat att KALIS skulle kunna ha...

Bloggtävlingar är ju väldigt populära för tillfället: ett företag kan t.ex. planera en stor tävling där vinnaren kan vinna t.ex. företagets produkter, eller få besöka företaget och se själv hur tillverkningen går till och diskutera med de som står bakom företaget. En tävling är också lätt att få ut för så många som möjligt att se eftersom den kan ”marknadsföras” likadant i flera olika sociala medier, så som videon.

Hur vi nu kan koppla ihop det här med vårt projekt med KALIS är vårt nästa steg. Vi har redan tänkt på att KALIS’ huvudkundgrupp är lite svår med tanke på en blogg, eftersom det är inte så många unga män som läser bloggar. De skulle ändå kunna, ifall de är själva intresserade, att skapa en blogg som skulle vara precis deras stil, skulle se ut som deras och på det sätt stå ut ur mängden och det skulle vara trevligt för dem att upprätthålla. Vi tycker att bloggen skulle hjälpa dem att få mer synlighet, då man kan länka den till de olika sociala medierna och hemsidan. Word of mouth, som vi tänker att KALIS kan komma bra igång med, kan också fungera bra på internet, eftersom det kan vara en av deras kompisar som länkar någonting roligt från deras blogg till Facebook – sedan kan flera människor hamna i bloggen och också följa dem där – och slutligen vara intresserad av själva produkten och köpa dem. Uppföljningen, för att se hur många har varit inne på bloggen, i vilka länder, osv, är också lätt att göra med hjälp av t.ex. Google Analytics. På så sätt skulle företaget kunna få feedback enkelt att med t.ex. vilka språk de borde skriva i bloggen, eller om bloggen har alls hittats.

Allt det här skulle kunna funka, åtminstone i teorin!

// Jasmine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti