tiistai 9. huhtikuuta 2013

Vad jag lärt mig hittills


Jag har också funderat lite över vad jag lärt mig om marknadskommunikation hittills, och kom till den
slutsatsen att jag lärt mig ganska mycket om marknadskommunikation. Det kan nog ha att göra med att jag inte varit så bekant med ämnet förut. Det som jag först kommer på som jag lärt mig om är generation Z. Hade faktiskt hört termen bara några gånger förut, så visste inte så mycket vad det gick ut på före än nu då det presenterades åt oss på kursen. Generation Z, den nya generationen födda ungefär 1995-2005, har alltså givetvis vuxit upp med alla nya medier, ny teknologi etc. Det är klart att folk som vuxit upp i en så annorlunda miljö tänker helt olika. Det som vi diskuterade också på workshoppen var att det inte räcker längre att marknadsförare försöker ständigt hitta på nya idéer och nya sätt att överraska konsumenterna. Det är generation Z som själva vet bäst vad de vill, och därför är situationen på väg till att de engagerar sig själva och är med i att skapa det som de vill ha. Exempel på dessa kan vara att skriva egna bloggar, vara aktiv i sociala medier och engagera sig där, osv. 


En annan sak som jag inte visste då kursen startade är att allt fler företag skriver egna företagsbloggar. 
Jag har alltid, eftersom jag läser flera olika bloggar dagligen, tänkt att bloggar handlar om att ha en helt utomstående, men relativt känd, bloggare som t.ex. testar olika produkter och sedan skriver om dem i sin blogg. Men att företag kan också själva skriva blogg är faktiskt en bra idé. På någon workshop hörde jag att Finnairs piloter skriver en blogg där de berättar om deras jobbdagar och allt möjligt. Nu kollade jag bloggen, och det visade sig att den har flera skribenter som alla jobbar för Finnair med olika arbetsuppgifter. Det finns piloter, flygvärdinnor, folk som jobbar i kundservicen och check-in, och så vidare. Jag läste just ett inlägg som en flygvärdinna skrev om sin arbetsdag, verkade väldigt intressant, och man fick veta lite saker som händer behind the scenes. Jag tycker att en sådan företagsblogg som Finnairs kan helt bra locka kunder att välja just denna flygbolag: den verkar på något vis mänsklig och man får en sympatisk bild av hela företaget.

Check it out! http://blogit.finnair.fi

// Jasmine


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti