Denna gång läste jag boken Consulting Business av John Riddles (2001). Boken är i själva
verket avsedd för personer som vill bli konsulter och börja med det från början,
och Riddles berättar då olika tips för detta avseende. Eftersom jag ville läsa
en bok som hade med start-up företag att göra för att få lite hjälp och idéer
till vårt eget projekt med KALIS, var den här boken den som passade bäst. Jag
tycker att jag fick ganska mycket ut av boken.
Kapitlet om Finding
and keeping clients intresserade mig speciellt mycket, eftersom det är just
det vi försöker göra för KALIS. Riddle listar upp hur man skall först hitta
kunderna och få dem att veta om businesset. Man kan t.ex. använda sig av direkt
post, dvs. små reklamblad som man delar ut i postlådor, Cold Calls, vilket innebär att man ringer till random folk och
börjar berätta om sin business och fråga om konsumenten skulle behöva sådan
produkt eller service. Riddle berättar också att man kan annonsera i tidningar
eller på anslagstavlor, samt skriva egna newsletters
för att informera och attrahera kunder.

En annan viktig insikt jag fick ut av boken är att
man borde sikta på att businesset är en win-win situation för alla. Både
företaget och kunden borde känna sig efteråt att de nått någonting, fått
någonting positivt ut av relationen, och att problemet som de hade i början
hade lösts. Jag tycker att detta är en bra utgångspunkt för alla företag att
tänka på. Att man också tänker på vad kunden kommer att få ut av relationen,
och inte bara på de pengar man själv får då man t.ex. sålt någonting till
kunden.
De här sakerna skulle vi kunna tillämpa i vårt
projekt med KALIS. Senare idag kommer vi ännu att titta på bloggar och hur
KALIS skulle kunna använda sig av en sådan i sin marknadsföring.
// Jasmine
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti