Jag läste boken “Made to
stick: Why Some Ideas Survive and Others Die” av Dan och Chip Heath. Boken är speciellt intressant med tanke på branding och reklam kursen, boken tar upp hur man kan göra en
innovation, produkt, projekt eller vad som helst till en sak som stannar i
människors huvud. Boken är uppdelad i sex delar, dessa delar bildar tillsammans
ordet SUCCES, varje del innehåller något typiskt för sådant som fastnar i
minnet. Delarna står för följande ord; simple, unexpected, concrete, credible,
emotional och stories. Under förtsa workshoppen diskuterade vi reklam med ”stopping
power” och vi alla i Team Eagle var överens om att reklamen skulle vara
speciell och innehålla något oförutsägbart. Reklamen skulle hellst ha ett
kraftigt och enkellt budskap, humor ansågs inte heller som en dålig sak. Kapitlen
i ”Made to stick” är rätt så liknande till det vi tog fram under workshoppen,
det var rätt så spännande att inse detta! Till följande kommer jag att behandla de tre mest intressanta kapitel.
Unexpected
är bokens andra kapitel och handlar om att få uppmärksamhet och att behålla
den. Enligt Heath bröderna tänker människor i mönster och din uppgift är att
bryta detta mönster genom att erbjuda något de inte kan tänka sig. I reklam
betyder detta att bjuda något som inte egentligen har någonting med produkten
att göra, ett exempel på detta kunde vara Kinder Buenos reklam ”Raise the bar”
var Kinder Buenos chokladstång jämförs med en manikyr i paris, med en snygg man
som ens kock och som att torka håret ombord på en segelbåt. Dessa saker har ju
inget med självaste produkten att göra.
Credible
handlar om auktoriteter och verktyg hur man skall få männsikor att tro på ens
idé. Ifall man t.ex. använder en auktoritär person i sin marknadsföring så är
detta lättare, t.ex. Kimi Räikkönen för att marknadsföra bilar, det finns
otaliga exempel på liknande marknadsföring. Men hur skall man gå tillväga om
man inte har möjlighet till en kändis? Boken listar upp några aspekter; använd
motsatsen till en auktoritär person, använd konkreta exempel, använd statistik eller
använd rekommendationer. Man skall med andra ord kunna bevisa att man har rätt,
att ens produkt är den bästa. Heath tar även upp något som heter ”The Sinatra
Test” vilket utgår från Frank Sinatras låt New York, New York var han sjunger ”if
I can make it there, I can make it anywhere”, denna teori baserar sig på att om
du redan har skapat något stort så kan du utan tvekan ännu skapa något större,
eftersom kunderna redan litar på dig.
Det
sista kapitlet handlar om stories, dvs. om sagor eller berättelser. Alla
människor minns sagor, man minns sagor som mormor och farmor berättade åt en då
man var liten. Det finns olika typer av berättleser listade i boken,
utmaningen, förbindelsen och kreativiteten. Den mest intressanta var
förbindelse berättelsen var det skapas en förbindelse mellan två olika
personer, ett exempel på detta kan vara Volkswagens reklam var det skapas en
förbindelse mellan den lilla pojken och personbilen, två helt olika figurer.
-Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti