maanantai 1. huhtikuuta 2013

Made to stick: Why Some Ideas Survive and Others Die




  
Jag läste boken “Made to stick: Why Some Ideas Survive and Others Die” av Dan och Chip Heath. Boken är speciellt intressant med tanke på branding och reklam kursen, boken tar upp hur man kan göra en innovation, produkt, projekt eller vad som helst till en sak som stannar i människors huvud. Boken är uppdelad i sex delar, dessa delar bildar tillsammans ordet SUCCES, varje del innehåller något typiskt för sådant som fastnar i minnet. Delarna står för följande ord; simple, unexpected, concrete, credible, emotional och stories. Under förtsa workshoppen diskuterade vi reklam med ”stopping power” och vi alla i Team Eagle var överens om att reklamen skulle vara speciell och innehålla något oförutsägbart. Reklamen skulle hellst ha ett kraftigt och enkellt budskap, humor ansågs inte heller som en dålig sak. Kapitlen i ”Made to stick” är rätt så liknande till det vi tog fram under workshoppen, det var rätt så spännande att inse detta! Till följande kommer jag att behandla de tre mest intressanta kapitel.

Unexpected är bokens andra kapitel och handlar om att få uppmärksamhet och att behålla den. Enligt Heath bröderna tänker människor i mönster och din uppgift är att bryta detta mönster genom att erbjuda något de inte kan tänka sig. I reklam betyder detta att bjuda något som inte egentligen har någonting med produkten att göra, ett exempel på detta kunde vara Kinder Buenos reklam ”Raise the bar” var Kinder Buenos chokladstång jämförs med en manikyr i paris, med en snygg man som ens kock och som att torka håret ombord på en segelbåt. Dessa saker har ju inget med självaste produkten att göra.

                                                                                                                   
Credible handlar om auktoriteter och verktyg hur man skall få männsikor att tro på ens idé. Ifall man t.ex. använder en auktoritär person i sin marknadsföring så är detta lättare, t.ex. Kimi Räikkönen för att marknadsföra bilar, det finns otaliga exempel på liknande marknadsföring. Men hur skall man gå tillväga om man inte har möjlighet till en kändis? Boken listar upp några aspekter; använd motsatsen till en auktoritär person, använd konkreta exempel, använd statistik eller använd rekommendationer. Man skall med andra ord kunna bevisa att man har rätt, att ens produkt är den bästa. Heath tar även upp något som heter ”The Sinatra Test” vilket utgår från Frank Sinatras låt New York, New York var han sjunger ”if I can make it there, I can make it anywhere”, denna teori baserar sig på att om du redan har skapat något stort så kan du utan tvekan ännu skapa något större, eftersom kunderna redan litar på dig.                                                                                                 
Det sista kapitlet handlar om stories, dvs. om sagor eller berättelser. Alla människor minns sagor, man minns sagor som mormor och farmor berättade åt en då man var liten. Det finns olika typer av berättleser listade i boken, utmaningen, förbindelsen och kreativiteten. Den mest intressanta var förbindelse berättelsen var det skapas en förbindelse mellan två olika personer, ett exempel på detta kan vara Volkswagens reklam var det skapas en förbindelse mellan den lilla pojken och personbilen, två helt olika figurer.



                                                                                                          


-Matti
                                                                                                                



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti