maanantai 1. huhtikuuta 2013

Bokreflektion



Denna vecka hade vi som uppgift att läsa om marknadskommunikation och därefter reflektera över vad vi läst. Jag läste en bok vid namn Marknadsföringsboken skriven av Lena Mossberg och Malin Sundström. Boken handlade inte enbart om marknadskommunikation utan berättade också mycket om andra delar av marknadsföring, men jag koncentrerade mig mest på kapitlen om marknadskommunikation.

 En viktig sak jag som klarnade för mig var begreppet PR. Begreppet har för mig alltid varit aningen diffust och jag har aldrig riktigt kunnat sätta fingret på just vad som gör något till PR och inte bara reklam och marknadskommunikation. Men PR handlar alltså om relationshantering och informationsspridning, det är inte lika mycket frågan om övertygande som t.ex reklam är. En annan sak jag fäste min uppmärksamhet var de tre olika typer av dragningskraft och påverkningsätt man kan använda sig av vid marknadskommunikation. Man kan försöka påverka på rationella eller emotionella eller moraliska sätt. Rationellt handlar mest om information, emotionellt handlar om något mera abstrakt medan moraliskt mera handlar om att spela på värderingar och vad som är rätt och fel.  Djurskydds organisationer brukar ofta använda sig av alla tre påverkningssätt. Ibland berättar man bara helt enkelt hur dåligt ställt vissa djur har det, emotionellt sett berör man genom att t.ex. visa bilder på djur i jävliga förhållanden. Det moraliska är givetvis alltid närvarande men t.ex. genom inlägg i tidningar kan man väcka debatt och funderingar hos människor. Till höger ser ni animalias affisch som väckte rätt så mycket uppmärksamhet då den kom. Affischen vill påverka både emotionellt och moraliskt

I boken talades det givetvis mycket om internetkommunikation och hur det blivit allt vanligare att företag via bloggar försöker nå ut till kunder. För många företag räcker det inte bara med en hemsida  utan man väljer att också upprätthålla en blogg.  Något jag tycker att flera företag borde satsa på är att kombinera dessa två. Inom musik branschen finns det många band som lyckats bra med detta. man har en hemsida med information, musik, live datum och eventuella produkter man kan köpa. Men förutom det uppdaterar man aktivt bilder och skriver vad man sysslar med osv. Varför mindre och medelstora företag eller t.ex. barer inte också gör det försåt jag inte. Att ha en facebook sida för sitt företag är också en bra ide, men jag skulle ändå säga att en aktiv hemsida ger ett mer professionellt intryck. Bäst fungerar en hemsida som en bas för alla de andra medierna man använder sig av. Här ett band som gör det bra 

 
xoxo Victor

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti