maanantai 15. huhtikuuta 2013

Facebook funderingar

Vårt projekt med KALIS har börjat bra. Vi har alltså som upgift att planera en socia media strategi åt dem, men eftersom KALIS är ett helt nytt företag kommer vi också att läsa om branding och start-up företag och ge dem tips om hur man kan gå till väga för att bygga upp sitt brand. Matti och Victor kommer att koncentrera sig mera på social media biten medan Petra och Jasmine kommer att fokusera på start-up företag.

Vi pojkar har idag börjat studera olika varumärkens facebook sidor, vi tittade på små och medelstora klädmärken som t.ex. Nuotio, Makia, Costo och Norse Projects, dessa är alla nordiska märken och rätt så små. De finska märkena framhäver alla finskhet, vilket syntes på facebook sidan. Bilder, Lookbookar och kataloger användes för att få fram nyheter och rea erbjudanden. Katalogerna och bilderna var i linje med företagens finska image, dvs. skäggiga, vintriga, naturnära och mörka. Vi jämförde dessa finska klädesmärkens facebook sidor mot det danska Norse Projects facebook sida; Norse Projects bilder och kataloger var mycket ljusare och gjorda enligt helt annan stil än de finska företagens. Modellerna var slätrakade, inte lika grova och en aning mer ljusa och "softare".

Gemensamt för alla var att facebook sidan strvar till att ge en kort överblick och presentation av vad märket är och står för. Detta görs genom en kort skriftlig presentation i "About" rutan uppe till vänster. En bild på föreagets logo i profilbildsrutan och ett coverfoto som stöder företagets visuella linje. I Bland foton kunde man på samtliga facebooksidor hitta Lookbookar och Kataloger, vissa hade också bilder från mässor och fester. Vi tror ändå att twitter och instagram är bättre forum för denna typs "dethär gör vi nu" uppdateringar och bilder. Statusuppdateringarna bestod till största delen av att informera om rea erbjudanden, evenemang och nya produkter.

Vissa satsade också på att försöka aktivera facebook användarna. Detta gjordes genom frågor, ofta angående personliga erfarenheter i linje med varumärkets image. Victoria's Secret aktiverar sina följare så här: String, bikini, Brazilian, cheeky…what’s your favorite? Tell us which bikini bottom you’ll be wearing! Alltså en fråga som är lätt att svara på och har mer eller mindre att göra med produkten, en fråga som får besökaren att direkt eller indrirekt fundera på produkten. Makias strategi verkar vara mera att aktivera besökarna via olika slags tävlingar. Man deltar helt enkellt genom att gilla sidan eller genom att dela den bland sina vänner, samtidit får sidan och varumärket synlighet. Ett enkellt sätt att få synlighet. 
Nu fick vi igen mycket inspiration och idéer till KALIS-projektet, till nästa vecka kommer vi att läsa litteratur och titta noggrannare på en mera omfattande facebook-kampanj. Vi ses, sköt om er!
 

xoxo


-Victor & Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti