maanantai 1. huhtikuuta 2013

Rita Mårtensons bok: Marknadskommunikation


Jag valde att läsa Marknadskommunikation av Rita Mårtensson eftersom jag hörde att den var bra och lättläst om än tjock då den är en kursbok. Boken börjar med att konstatera att marknads -kommunikation har blivit till en central aktör i vårt samhälle och att företag satsar miljarder på detta samtidigt som man inte vet hur mycket man faktiskt får ut av sina satsningar. Det största syftet med marknadskommunikation är att skapa och behålla kännedom om sitt varumärke bland konsumenterna. Boken rekommenderar jag för alla som studerar marknadsföring. Den känns väldigt fräsch med aktuella exempel att läsa, fastän den är från 2009 och den kombinerar smidigt teori med exempel. Jag tycker det verkar vara en bra bok att kunna gå tillbaka till ifall man vill kolla upp specifika termer senare i studie eller arbetslivet.



Några praktiska exempel som tas upp är hur stor makt media och journalister har då det gäller ett varumärkes rykte. Kunder får idag allt mer information om produkter från samhället och inte företagen själva. Då SVT:s program Uppdrag Granskning år 2007 rapporterade om Ica som fuskat med sin datummärkning av köttfärs ledde detta till att förtroendet för företaget snabbt sjönk, fastän man i åratal satsat på reklamer och talat för kvalitet och trygghet. Här kommer jag såklart att tänka på det mera aktuellare exemplet Findus lasagne som visat sig innehålla hästkött och därmed har hela företagets image fått sig en hård smäll nu under våren. I boken tas det även upp att konsumenter idag allt mer gör sin röst hörd genom aktiviteter som bojkottande av produkter, genom att vägleda andra konsumenter på internet genom olika diskussionsforum eller genom att göra varumärkesparodier. Bilderna på Findus lasagne och hemsidan I Hate Ryainair är bra exempel på dessa.

 
En sak jag fann intressant var det faktum att studier visat att lojala kunder uppmärksammar reklam i större grad an andra och kommer ihåg mer information om varumärkena de använder. Detta är i sig ganska självklart men jag har aldrig tidigare tänkt så på saken. Det betyder ju att det krävs mindre resurser för att förstärka redan lojala kunders lojalitet än vad det kostar att locka nya kunder att bli lojala varumärket. Teorin om selektiv exponering menar att människan mer uppmärksammar saker som är relevant för dennes behov medan teorin om kognitiv dissonans säger att man söker information som förstärker ens redan existerande föreställningar samtidigt som man ignorerar selektiv information som motsäger det man tror på. Som exempel på detta kan man nämna mobiltillverkarna Nokia och Apple. Som trogen Nokia kund reagerar jag knappt på Apples iPhone reklamer medan jag alltid dröjer några extra sekunder vid Nokias reklam för att kolla hur aktuell min nuvarande telefonmodell är.
 
 
Vad jag även reagerade på i boken var kapitlet om kundkontakter, hur företag kommunicerar med sina kunder. Det sades att reklamen fortfarande spelar en viktig roll för företagen men att reklamen numera måste kombineras med andra alternativ för att få ett verkligt framgångsrikt varumärke. Man kan stödja reklamen genom att ha t.ex. sponsring eller hemsida för företaget. Att engagera kunderna aktivt genom kundklubbar eller intresseorganisationer var andra tipps. Det bästa tippset tyckte jag var att låta kunden komma ihåg märkesupplevelsen genom att låta denne se, höra, känna och lukta på produkten och produktionsprocessen. I lågstadiet besökte min klass både Fazers fabrik och Chips Ab på Åland där man på båda ställena fick se hur de tillverkar produkterna och även provsmaka. Mina minnen från dessa ställen har gjort att jag alltid efteråt tänkt positivt om företagens produkter och varit dem mer lojala än deras konkurrenter. Att ordna studiebesök för skolklasser eller övriga grupper till fabriker är alltså ett fiffigt sett att skapa kundlojalitet.
 

                                                   
 
-Petra-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti