maanantai 1. huhtikuuta 2013

Vår sammanfattning från Open Space den 26.03.2013




Här har vi sammanfattat vad vi lärde oss under Open Space tillfället:

Intern kommunikation

Handlar om att få kommunikationen mellan de anställda att fungera t.ex. genom att använda e-post, anslagstavlor eller olika internet plattformer. WOM (Word of mouth) är en viktig del att inte glömma när det gäller information, särskilt då det lätt uppstår negativa tankar och ord då det handlar om förändringar som skall ske inom företaget. Det är även av stor betydelse att kunna rekrytera rätt folk och att kunna se till att dessa förstår och agerar enligt företagets värden och visioner.

Företagsbloggar

Det viktigaste med en företagsblogg är att man skall ha ett klart syfte med den och att detta skall synas för läsarna. Ju mer och större bilder, desto bättre. Det är främst foton som folk fastnar för då de kommer till en ny blogg och försöker bilda sig en uppfattning om bloggen är intressant eller inte. Dock är det många företag som t.ex. Finnair som fokuserar på text i bloggen och de använder texten bl.a. till att svara på artiklar och debattämnen som förts fram i medierna och som ofta är negativt inriktade. Bloggen kan alltså vara ett ypperligt sätt att föra fram företagets åsikter till sina kunder.

Nya medier

Det kommer ständigt nya tekniska apparater ut på marknaden vilket betyder att det kan vara svårt att veta exakt hur folk konsumerar media, i vilken mängd och det är svårt att förutse vad som kan bli nästa stora hit. Vad som är bra med nya medier är att de är interaktiva och att man därmed själv kan välja vad man ser och när man ser det. Det pratades även om att information och tjänster idag inte är lika viktigt att äga som tidigare. Att dagens unga mer och mer vill ha ett samhälle där det mesta skall gå att få tag och reda på utan att det skall behöva kosta.

Generation Z

Är unga som är födda mellan 1995-2005 och som alltså till största delen är tonåringar idag. I vår grupp pratade vi mest om hur man skall kunna nå denna målgrupp då de verkar i en värld med ett enormt överflöd av information. Att använda reklam där kända personer medverkar är ett tipps. Bloggar och reklam på populära bloggares hemsidor är ett annat effektivt hjälpmedel, speciellt då det gäller flickor.  

 PR

Ifall man vill arbeta med PR är det bra om man som person är nyfiken, social och är duktig på sociala medier som blogg, Twitter och Facebook. Som PR ansvarig bör man vara medveten om vilka värden företaget står för och på ett effektivt sätt kunna få ut informationen till samhället och svara på kritik. Man arbetar mycket med medierna och med att bygga upp varumärkets image.

Branding

Ett brand kan inte helt och hållet ägas av ett företag. Det är kunderna, de anställda och resten av samhället som tillsammans formar dess image. Man kan påverka folks värderingar om ett visst företag och dess produkter men inte helt och hållet kontrollera vad som kommer att hända med det.



 

 

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti