Här har
vi sammanfattat vad vi lärde oss under Open Space tillfället:
Intern kommunikation
Handlar
om att få kommunikationen mellan de anställda att fungera t.ex. genom att
använda e-post, anslagstavlor eller olika internet plattformer. WOM (Word of
mouth) är en viktig del att inte glömma när det gäller information, särskilt då
det lätt uppstår negativa tankar och ord då det handlar om förändringar som
skall ske inom företaget. Det är även av stor betydelse att kunna rekrytera
rätt folk och att kunna se till att dessa förstår och agerar enligt företagets
värden och visioner.
Företagsbloggar
Det
viktigaste med en företagsblogg är att man skall ha ett klart syfte med den och
att detta skall synas för läsarna. Ju mer och större bilder, desto bättre. Det
är främst foton som folk fastnar för då de kommer till en ny blogg och försöker
bilda sig en uppfattning om bloggen är intressant eller inte. Dock är det många
företag som t.ex. Finnair som fokuserar på text i bloggen och de använder
texten bl.a. till att svara på artiklar och debattämnen som förts fram i
medierna och som ofta är negativt inriktade. Bloggen kan alltså vara ett
ypperligt sätt att föra fram företagets åsikter till sina kunder.
Nya medier
Det
kommer ständigt nya tekniska apparater ut på marknaden vilket betyder att det
kan vara svårt att veta exakt hur folk konsumerar media, i vilken mängd och det
är svårt att förutse vad som kan bli nästa stora hit. Vad som är bra med nya
medier är att de är interaktiva och att man därmed själv kan välja vad man ser
och när man ser det. Det pratades även om att information och tjänster idag
inte är lika viktigt att äga som tidigare. Att dagens unga mer och mer vill ha
ett samhälle där det mesta skall gå att få tag och reda på utan att det skall
behöva kosta.
Generation Z
Är unga
som är födda mellan 1995-2005 och som alltså till största delen är tonåringar
idag. I vår grupp pratade vi mest om hur man skall kunna nå denna målgrupp då
de verkar i en värld med ett enormt överflöd av information. Att använda reklam
där kända personer medverkar är ett tipps. Bloggar och reklam på populära bloggares
hemsidor är ett annat effektivt hjälpmedel, speciellt då det gäller flickor.
Ifall
man vill arbeta med PR är det bra om man som person är nyfiken, social och är
duktig på sociala medier som blogg, Twitter och Facebook. Som PR ansvarig bör
man vara medveten om vilka värden företaget står för och på ett effektivt sätt
kunna få ut informationen till samhället och svara på kritik. Man arbetar
mycket med medierna och med att bygga upp varumärkets image.
Branding
Ett
brand kan inte helt och hållet ägas av ett företag. Det är kunderna, de
anställda och resten av samhället som tillsammans formar dess image. Man kan
påverka folks värderingar om ett visst företag och dess produkter men inte helt
och hållet kontrollera vad som kommer att hända med det.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti