Dave Evans:
Social Media Marketing-An hour a day
Jag skall tillsammans med Matti fokusera på sociala
medier. Som kommer fram i den rätt så beskrivande titeln har jag läst en bok om
sociala medier. Boken är uppbyggd så att den först allmänt berättar och diskuterar
sociala medier och internet. De tre följande delarna är uppbyggda enligt en
steg för steg, vecka efter vecka model, där det då tas upp olika aspeketer för
social media marknadsföring. Boken är från 2008 vilket gör att den tyvärr känns
aningen daterad. Vissa frågeställningar och problematiseringar har Evans ändå
som mycket väl går att tillämpa även i dagens värld.
Det som intresserade mig mest var dilemmat i
att släppa kontrollen. WOM framställs ofta som en positiv sak, en
möjlighet, ett fenomen som underlättar spridningen av information för din
produkt. Något som Evans lyfter fram extra mycket är det faktum att WOM också
betyder att dålig kritik sprids snabbt. Det behöver inte ens alltid handla om
att en dålig bild sprids utan det kan också vara fel bild. Om man inte är
tillräckligt tydlig i sitt meddelande kan folk uppfatta det på fel sätt. Att
med avsikt förvränga ens meddelande är inte heller det ovanligt. I och med att
alla har tillgång till kamera, video och dessutom olika program att manipulera
dessa, kan vem som helst ge sig ut för att vara dig och ditt märke. Man måste
alltså acceptera att man i dagens värld inte har lika stor kontroll över den
bild man ger av sig själv och sin produkt. Kunden har en mycket större makt,
vilket man måste acceptera och försöka använda på bästa möjliga sätt. När det
kommer till KALIS tror jag inte vi behöver oroa oss över illvilligt inställda
personer som är ute efter att sabotera men att vara tydligt med vilken bild man
vill ge av sig själv är viktigt. Jag tror att ett bra sätt att undvika att missförstånd sker är att ge människor något konkret och enkelt de kan föra vidare. T.ex. be dem berätta om något konkret de tycker om med produkten på just t.ex. facebook. På samma gång får man dem dessutom aktiverade. Detta är bara diffusa funderingar jag kommer inte på något bra exempel nu men detta är en viktig aspekt vi måste fundera på.
Blogtipsen
Jag kollade upp de bloggar jag tipsade om i början,
från highsnobiety hittade jag inget direkt men kollade deras facebook
sida vilket gjorde mig aningen besviken. Deras facebook sida var egentligen
exakt samma sak som den egentliga sidan. De hade satt upp samma posts på
facebooksidan som på den egentliga sidan. Jag undrar om detta är medvetet eller
om de helt enkelt bara är lata. I viss mån förstår jag poängen med att ha
samma sak i alla olika mediekanaler, då säkerställer man att folk ser det, men o andra sidan tycker jag att man kunde
utnyttja dem mera mångsidigt. Personligen tycker jag att man skall utnyttja alla olika kanaler på olika sätt. Twitter, facebook och bloggen skall komplettera varandra och inte fördubbla ok upprepa varandra.
Nina Åkerstam skrev i ett inälgg om ”roliga”
reklamkampanjer där man hittar på eller ljuger om saker. T.ex. att någon gjort
något för att göra reklam för en produkt, i sitt inlägg var det någon som bytt
namn. Fastän dessa kampanjer kan vara roliga skapar de också i längden en viss
osäkerhet, man kan aldrig vara säker på om man får tro eller tycka om något
påriktigt eller om det bara är frågan om någon cynisk vits man skall förstå. vad man alltså kan tänka på då man gör denhär typens kampajer att man ibland måste varva med något äkta, och ge en genuin bild av sig själv.
//Victor
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti