Under veckornas lopp har vi funderat på olika sätt att aktivera följarna på facebook. Vi har studerat olika varumärkes sidor och jämfört olika aktiveringar, typiska aktiviteter har varit frågor och tävlingar, dessa kan även användas av KALIS. Som aktiva facebook användare har vi märkt att facebook själv sporrar till att ställa frågor åt följarna, "ask a question to activate your followers". Vi har ändå försökt fokusera oss på något mer spännande och unikt, något mer jordnära och lokalt. Ställa frågor om produkten kan vi inte ännu göra eftersom det ännu inte finns någon produkt, däremot kan vi involvera potentiella kunderna i produktens utvecklingsprocess t.ex. genom att fråga dem om färg, mönster och form, enkla tydliga frågor. Genom svaren kan sedan KALIS ta åsiktena i beaktande och utveckla en produkt som är exakt gjord åt följarna, dvs. tillsammans med följarna skapa en produkt.
Det finns även andra kreativa sätt att involvera föjlarna/kunderna, vi har speciellt tänkt på att använda lokala personer (starka personligheter, opinionsbildare, kända inom studielivet) som modeller. Följarna skulle få rösta på t.ex. "månadens modell" från en lista på ca. 5 namn. Vinnaren skulle sedan få posera med KALIS-underkläder, dessa bilder skulle givetvis publiceras på facebook och andra medier KALIS medverkar i. Desto våghalsigare/galna/överraskande personer desto bättre. Vi anser dock att detta kan vara svårt att förverkliga, speciellt om det är frågan om äldre föreläsare, det skadar inte att försöka. Lättare kan det vara att få yngre studerande med i processen.
En annan aktiverings strategi vi funderat lite skämtsamt på är at man skulle utlysa någonslags meme-tävling. Detta skulle i princip gå ut på att man skulle be följarna skapa memes med anknytning till KALIS. Detta skulle kanske fungera bäst om man gav ett tillräckligt avgränsat tema som t.ex. krapula KALIS eller något liknande. Iden kunde fungera eftersom memes är ett mycket stort och populärt medie. Det används mest i humor sammanhang men också för opinionsbildning. Ingen har dock använt det som marknadsföringsmedel. Det finns t.ex. redan ÅA memes vars popularitet varit stor.
Detta är våra aningen mera konkreta funderingar och ideer. Till följande kommer vi att presentera våra idder till KALIS och hoppeligen få feedback och nya ideer. Så småning om måste vi dock börja fastställa vad vi verkligen skall involvera i strategin.
Peace out, glad vapp
// Victor & Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti