maanantai 22. huhtikuuta 2013

Social Media Marketing - Liana "Li" Evans



Vi bestämde inom gruppen att närmare läsa om marknadsföring inom sociala medier och om start up företag, eftersom dessa teman är ytterst relevanta med tanke på vårt projekt. Jag läste boken Social Media Marketing, Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media av Liana Evans från 2010. Boken är som en handbok för företagare och marknadsförare som önskar expandera sig till sociala medier. Boken tar upp flera olika strategier, problem, problemlösning och lovar läsaren att med hjälp av denna bok så kan man inte misslyckas med sin strategi. Åtminstone lät beskrivningen ytterst intressant med tanke på vår uppgift, men i verkligheten var boken inte lika lärorik. Boken är dock ett bra ramverk för en social media strategi och möjligtvis skriven för den äldre generationen. Boken är från 2010 och kan således anses relativt gammal eftersom de sociala medierna ständigt ändras och nya trender kommer och går, som mål hade jag ändå att hitta något användbart som kunde användas i KALIS-projektet.

Boken var uppbyggd kring många teman, research, strategy, involvement och measurement. Genom research hittar du dina kunder, utan forskning så är du helt omedveten var du skall börja och kommer att förlora mycket tid och resurser. Med tanke på vårt projekt så är våra kunder främst yngre män i 20-30 års ålder. Strategy betonar viktigheten av skapandet och uppföljandet av en strategi, här är det även viktigt att skapa ett mål och tydligt planera hur man når målet. Involvement, engagemang, innebär att alla i företaget måste vara aktiva och bära ansvar. Genom att olika avdelningar inom företaget är aktiva i implementeringen och upprätthållandet av t.ex. facebook-sidan så kommer sidan även att likna företaget. Measurement, mätning, handlar om att uppfölja och mäta strategins produktivitet, dvs. uppnådde vi våra mål, varför eller varför inte? I vårt projekt gäller det att skapa verktygen för KALIS genom vilka de kan mäta kampanjens framgång. 

Evans menar att marknadsföring i sociala medierna int är lätt, gratis och enkellt utan svårt, tidskrävande och dyrt. Hon menar att människor allt för ofta har en sneddriven bild av marknadsföring på sociala medier eftersom det ändå finns rätt så många fall var företag, grupper eller kändisar fått massvis med uppmärksamhet ”over night” som Evans valt att kalla det. I verkligheten sker denna process inte under en natt utan kräver mycket arbete och resurser. Jag tror dock att man kan skapa en framgångsrik facebook-sida gratis och utan desto större satsningar, man måste dock ha ett intressant koncept och vara kreativ. Boken innehåller t.ex. listor på olika faktorer man kan sätta som mål; mängden följare, mängden ”shares”, mängden kommentarer osv. Evans betonar flera gånger diskussionen i sociala medierna, här är det ytterst viktigt att vara aktiv och som företag delta i självaste diskussionerna. Det är även bra att aktivera sina följare genom t.ex. frågor eller be följarna att berätta något, t.ex. om sina personliga erfarenheter angående något. Evans påperkar dock att det inte är en bra idé att t.ex. ställa frågor som ”varför är vår produkt den bästa” eller ”varför älskar ni våra produkter”, frågorna skall helst vara indirekt förknippade med produkten.

Boken är en bra handbok angående vad man skall tänka på före man närmar sig sociala medier men för en aktiv användare av sociala medier så är boken kanske en aning för simpel.        


-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti