
Boken var
uppbyggd kring många teman, research, strategy, involvement och measurement.
Genom research hittar du dina kunder, utan forskning så är du helt omedveten
var du skall börja och kommer att förlora mycket tid och resurser. Med tanke på
vårt projekt så är våra kunder främst yngre män i 20-30 års ålder. Strategy
betonar viktigheten av skapandet och uppföljandet av en strategi, här är det
även viktigt att skapa ett mål och tydligt planera hur man når målet.
Involvement, engagemang, innebär att alla i företaget måste vara aktiva och
bära ansvar. Genom att olika avdelningar inom företaget är aktiva i
implementeringen och upprätthållandet av t.ex. facebook-sidan så kommer sidan
även att likna företaget. Measurement, mätning, handlar om att uppfölja och
mäta strategins produktivitet, dvs. uppnådde vi våra mål, varför eller varför
inte? I vårt projekt gäller det att skapa verktygen för KALIS genom vilka de
kan mäta kampanjens framgång.
Evans menar att
marknadsföring i sociala medierna int är lätt, gratis och enkellt utan svårt,
tidskrävande och dyrt. Hon menar att människor allt för ofta har en sneddriven
bild av marknadsföring på sociala medier eftersom det ändå finns rätt så många
fall var företag, grupper eller kändisar fått massvis med uppmärksamhet ”over
night” som Evans valt att kalla det. I verkligheten sker denna process inte
under en natt utan kräver mycket arbete och resurser. Jag tror dock att man kan skapa en framgångsrik facebook-sida gratis och utan desto större satsningar, man måste dock ha ett intressant koncept och vara kreativ. Boken innehåller t.ex.
listor på olika faktorer man kan sätta som mål; mängden följare, mängden ”shares”,
mängden kommentarer osv. Evans betonar flera gånger diskussionen i sociala
medierna, här är det ytterst viktigt att vara aktiv och som företag delta i
självaste diskussionerna. Det är även bra att aktivera sina följare genom t.ex.
frågor eller be följarna att berätta något, t.ex. om sina personliga
erfarenheter angående något. Evans påperkar dock att det inte är en bra idé att
t.ex. ställa frågor som ”varför är vår produkt den bästa” eller ”varför älskar
ni våra produkter”, frågorna skall helst vara indirekt förknippade med
produkten.
Boken är en bra
handbok angående vad man skall tänka på före man närmar sig sociala medier men
för en aktiv användare av sociala medier så är boken kanske en aning för
simpel.
-Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti