I den amerikanska
marknadsföringsbloggen http://topdogsocialmedia.com/blog/hittade jag några
intressanta inlägg som jag tänkte berätta om:
- Att använda sig av automatiska verktyg på de sociala
medierna är något som kan hjälpa en att spara både tid och ork. Det är ju
viktigt att upprätthålla en konstant närvaro i medierna för att hålla sina
kunder engagerade i företagets verksamhet. På Facebook kan man skriva flera inlägg
på en gång och tidsinställa dessa så att de publiceras senare precis den tid
man vill. Istället för att varje eller varannan dag logga in och skriva inlägg
behöver man endast gå in när man verkligen känner för det eller har något bra
att skriva om. Jag tror många företag och privatpersoner har hört om detta men
inte använder sig av det!
- The Art of Timing Social Media
Posts. http://topdogsocialmedia.com/timing-social-media-posts/ I inlägget står det att i USA läser folk Twitter som
mest mellan kl. 12 och 18.00 medan största användningen av Facebook är 12-tiden
och efter 19.00 på kvällen. Här gäller det för företag att välja rätt tidpunkt
för sina inlägg så att man får maximal synlighet. Det är även viktigt att hålla
koll på när det sker stora evenemang som Eurovision eller sporttävlingar för då
drunknar företagets inlägg i allt annat material som publiceras när dessa går
av stapeln.
- Hur kan ett företag
handskas med negativa kommentarer på
social media? http://topdogsocialmedia.com/social-media-strategy-negative-reviews/ Ingen kan helt värja sig mot negativa kommentarer utan det
gäller att veta HUR man skall handskas med dessa. Viktigast är att ta itu med
det och svara på inläggen så gott man kan och inte ignorera problemet. Kunderna
vill se att det finns äkta människor bakom företagsnamnet som faktiskt bryr sig
och som tar varje konsuments åsikter på allvar. Genom att så elegant som
möjligt försöka rätta till en negativ kommentar och kanske använda sig lite av
humor visar man att man vågar vara sig själv och att alla kan göra misstag,
även företag.
- Petra
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti