sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Tipps från bloggvärlden


I den amerikanska marknadsföringsbloggen http://topdogsocialmedia.com/blog/hittade jag några intressanta inlägg som jag tänkte berätta om:
 
                                      

- Att använda sig av automatiska verktyg på de sociala medierna är något som kan hjälpa en att spara både tid och ork. Det är ju viktigt att upprätthålla en konstant närvaro i medierna för att hålla sina kunder engagerade i företagets verksamhet. På Facebook kan man skriva flera inlägg på en gång och tidsinställa dessa så att de publiceras senare precis den tid man vill. Istället för att varje eller varannan dag logga in och skriva inlägg behöver man endast gå in när man verkligen känner för det eller har något bra att skriva om. Jag tror många företag och privatpersoner har hört om detta men inte använder sig av det!

- The Art of Timing Social Media Posts. http://topdogsocialmedia.com/timing-social-media-posts/   I inlägget står det att i USA läser folk Twitter som mest mellan kl. 12 och 18.00 medan största användningen av Facebook är 12-tiden och efter 19.00 på kvällen. Här gäller det för företag att välja rätt tidpunkt för sina inlägg så att man får maximal synlighet. Det är även viktigt att hålla koll på när det sker stora evenemang som Eurovision eller sporttävlingar för då drunknar företagets inlägg i allt annat material som publiceras när dessa går av stapeln.

- Hur kan ett företag handskas med negativa kommentarer på social media? http://topdogsocialmedia.com/social-media-strategy-negative-reviews/  Ingen kan helt värja sig mot negativa kommentarer utan det gäller att veta HUR man skall handskas med dessa. Viktigast är att ta itu med det och svara på inläggen så gott man kan och inte ignorera problemet. Kunderna vill se att det finns äkta människor bakom företagsnamnet som faktiskt bryr sig och som tar varje konsuments åsikter på allvar. Genom att så elegant som möjligt försöka rätta till en negativ kommentar och kanske använda sig lite av humor visar man att man vågar vara sig själv och att alla kan göra misstag, även företag.
- Petra

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti