Under
kursens lopp har vi funderat, planerat och diskuterat olika sätt att skapa en
fungerande och intressant social media strategi för KALIS och nu börjar det
vara dags att fastställa vissa riktlinjer och sätta idéerna innanför ramar.
KALIS ville som tiigare nämnts att vi skule utgå från facebook men de gav oss
också fria händer att komma på något annat ifall vi hade tid och intresse, så
resultatet blev att vi utöver facebook även bekantade oss med bloggvärlden och
kollade allmän information om start-up. Huvudsakligen har vi ändå koncentrerat
oss på facebook för det är gratis, populärt och man når ut till nästan alla
potentiella kunder.
Huvudpoängen
är att ge synlighet åt KALIS, att få folk medvetna om märket. Eftersom KALIS är
ett nytt företag befinner de sig i en situation där de är totalt okända på
marknaden. Detta innebär att allt vi gör för KALIS ökar deras synlighet, denna
synlighet kan fås genom att de själva är aktiva på facebook genom våra råd och
funderingar. För att synlighet och för att väcka intresse krävs det en viss
aktivitet, följarna (kunderna) vill veta vad som händer bakom kulisserna och
givetvis om kommande lanceringar och evenemang. Problematiken med facebook är
att man måste gilla KALIS för att få uppdateringarna att synnas på ens wall,
detta betyder att KALIS måste få följare, desto mer följare desto bättre
möjligheter och större synlighet. Hur får man följare? Enklaste sättet och det mest uppenbara sättet är genom ”word of
mouth” att helt enkellt be vänner och bekanta att gilla sidan. Ett annat
enkellt sätt är att alla involverade i KALIS ”invaittar” sina vänner på
facebook att gilla sidan, man kan även använda sig av olika opinionsbildare och
be att de bjuder in vänner och bekanta. Man kan även utnyttja ”guerilla
marknadsföring” och lägga upp små poster med KALIS logo och facebook adress,
det krävs inte mycket med information eftersom det får man från facebook sidan.
Man kan även försnabba integreringsprocessen genom att utlysa en tävling där man
lottar ut produkter bland följarna, vi har märkt att detta används ofta bland
små och stora företag (ofta butiker).
När man
uppnått en tillräckligt stor mängd följare är det dags att involvera dem
ytterligare och använda dem som marknadsförings verktyg. Vi har under kursens
lopp lyft fram flera olika sätt att genomföra detta och vi önskar att KALIS
vågar använda dessa. Vi utvecklade mer traditionella och trygga aktiviteter så
som att ställa frågor, tävlingar och opinionsudersökningar. Vi märkte dock att
dessa kunde anses som en aning tråkiga och dessa aktiverar inte på bästa
möjliga sätt, vi anser att idagens social media klimat utsätts man dagligen för
liknande aktiverings försök. Vi studerade konkurrenterna och skapade oss en
bild över hur de sköter aktiveringen och bestämde oss för att skapa något
annorlunda och nytt utöver dessa traditionella aktiveringarna. Så vi utvecklade
några strategier som definitivt skulle ge synlighet och differentiering. Våra
förslag blev KALIS meme och KALIS modeller, två humoristiska och nytänkande
strategier. Meme kulturen har under den senaste tiden växt sig mycket stor och
stark men från marknadsförings synvinkel har memen inte ännu använts,
åtminstone i större utsträckning. Vi ser alltså en mycket stor potential inom detta
medie och KALIS kan således bli en pionjär inon meme marknadsföringen, vilket
skulle vara en definitiv framgång. KALIS kunde börja med att först själv skapa
memen på regelbunden basis, fördelen med memen är att de kan vara hjärndöda och
behöver egentligen inte innehålla några budskap ”använde KALIS – fick brudar”.
I något skede kunde KALIS uppmuntra sina följare att skapa liknande memen och
utlysa en tävling, då skulle följarna skapa en identitet åt KALIS eftersom
memena skulle innehålla följarnas tankar kring märket. Risken i detta är att
man ger för mycket kontroll åt kunden gällandet skapandet av ”imagen” men det
är kanske en risk man måste ta idagens sociala medier då människor ändå fritt
kan påverka informationsflödet. Fördelen med memen är att följarna hoppeligen
skulle tycka att det skulle vara roligt och fräscht, i bästa fall skulle KALIS
få följare endast på basis av roliga memen men samtidigt skulle även självaste
produkten få synlighet.
Idén bakom
KALIS modellerna kom från att alla underklädesmärken har modeller som
förstärker brandet, t.ex. Victorias Secret’s modeller är ett begrepp för sig. Även här undersökte vi hur konkurrentera
gör och hurdana bilder de sätter upp, här märkte vi att det oftast handlade om
sexiga poserande män och kvinnor. Vi kunde därför även här differentiera oss
och skapa något annorlunda och roligt samtidigt som man aktiverar den enskilda
följaren. Idén var att man till en början skulle be följarna rösta fram vem som
man vill se som modell, i första hand skulle detta gälla manliga modeller.
Personerna skulle vara kända inom studiekretsen eftersom vi anser att det är
från studiekretsen KALIS får sina första kunder, detta skulle gen en hög
igenkänningsfaktor och det skulle vara kul att få t.ex. Alf Rehn att posera med
KALIS-produkter. Modellerna skulle inte vara fotoshoppade eller annars heller
manipulerade, modellerna skulle vara sig själva, feta eller smala, det har
ingen skillnad. På detta sätt skulle KALIS se ut som ett ansvarsfullt och
respekterande märke.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti