lauantai 11. toukokuuta 2013

THE BRAND GAP

Läste boken THE BRAND GAP av Marty Neumeier, som namnet säger behandlar boken branding och olika sätt att branda sig som företag. Neumeiers budskap är att man skall både vara strategisk och kreativ då man bygger upp och upprätthåller brand. Målet är att bygga ett brand som man inte kan ersätta, detta skapas genom de båda hjärnhalvorna, författaren menar att man kan misslyckas med varumärkesbildandet ifall det finns en ”GAP” mellan hjärnhalvorna. Neumeier vill även göra det klart för läsaren att brandet inte är en logotyp, brandet är inte en identitet, brandet är inte en produkt utan brandet är konsumentens känsla av produkten eftersom det är varje konsument som skapar sig en bild av brandet. Branding är mycket viktigt på dagens marknad då konkurrensen är ytterst hårt och konsumenterna har lite tid och gör sina köpbeslut på basis av tillit.

Varumärket är en av företagets viktigaste tillgångar, det finns flera exempel var varumärket står för största delen av företagets värde. Exempel på sådana företag är Coca-Cola, Microsoft, Mercedes och Kodak. Kodaks brand är värderat att stå för 82% av hela företagets värde, vilket jag anser som en mycket stor sifra. För att skapa ett starkt brand menar Neumeier att brandet skall vara ”karismatiskt”, hen definierar ett karismatiskt brand som ett brand som konsumenten tror att det inte finns något substitut för. Neumeier menar att vem som helst kan bygga upp ett framgångsrikt och karismatiskt brand, man måste dock behärksa vissa discipliner; differentiate, collaborate, innovate, validate och cultivate.
 
Boken verkade rätt så intressant till en början, men för att vara ärlig så innehöll den inte något revolutionerande, jag vågar påstå att liknande böcker och tankar finns nedskrivna i rätt så många verk. Boken har dock fått mycket uppmärksamhet i medierna och många marknadsförare prisar boken.

-Matti Tarmio   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti