Läste boken THE BRAND GAP av Marty
Neumeier, som namnet säger behandlar boken branding och olika sätt att branda
sig som företag. Neumeiers budskap är att man skall både vara strategisk och
kreativ då man bygger upp och upprätthåller brand. Målet är att bygga ett brand
som man inte kan ersätta, detta skapas genom de båda hjärnhalvorna, författaren
menar att man kan misslyckas med varumärkesbildandet ifall det finns en ”GAP”
mellan hjärnhalvorna. Neumeier vill även göra det klart för läsaren att brandet
inte är en logotyp, brandet är inte en identitet, brandet är inte en produkt
utan brandet är konsumentens känsla av produkten eftersom det är varje
konsument som skapar sig en bild av brandet. Branding är mycket viktigt på
dagens marknad då konkurrensen är ytterst hårt och konsumenterna har lite tid
och gör sina köpbeslut på basis av tillit.
Varumärket är en av företagets
viktigaste tillgångar, det finns flera exempel var varumärket står för största
delen av företagets värde. Exempel på sådana företag är Coca-Cola, Microsoft,
Mercedes och Kodak. Kodaks brand är värderat att stå för 82% av hela företagets
värde, vilket jag anser som en mycket stor sifra. För att skapa ett starkt
brand menar Neumeier att brandet skall vara ”karismatiskt”, hen definierar ett
karismatiskt brand som ett brand som konsumenten tror att det inte finns något
substitut för. Neumeier menar att vem som helst kan
bygga upp ett framgångsrikt och karismatiskt brand, man måste dock behärksa
vissa discipliner; differentiate, collaborate, innovate, validate och
cultivate.
Boken verkade rätt så intressant till en
början, men för att vara ärlig så innehöll den inte något revolutionerande, jag
vågar påstå att liknande böcker och tankar finns nedskrivna i rätt så många
verk. Boken har dock fått mycket uppmärksamhet i medierna och många marknadsförare prisar boken.
-Matti Tarmio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti