
Tuominen och Kuulasmaa
lägger i boken ut en teori om att detsom krävs för att lyckas är att vara bra och
intressant. Man måste ha en bra, kvalitativ produkt men för att synas i världen
måste man också vara intressant. Bara endera räcker inte långt. Boken
koncentrerar sig också mest på det tidiga skedena i ett företags uppbyggnadsprocess.
Detta passar utmärkt ihop med KALIS projektet vi jobbat med under kursen. KALIS
är ett företag alldeles i startgroparna.
En teori eller
tillvägagånssätt som tilltalade mig mycket var iden om att då man startaren
bussiness ide börja med att välja bort attribut. Börja med att fråga sig Vad
vill vi inte vara? Jag tycker det är en rätt så bra inställning i dagens
överstimulerade värld. Alla kan inte vara allt utan man måste vara tydlig och
klar i det man vill förmedla och därför är det viktigt att kunna lämna bort allt överflödigt. Detta gäller också kommunikation. Det finns inget
egetvärde i att försöka finnas överallt och försöka nå ut till alla via alla
möjliga kanaler som finns till hands. Som en av killarna på Miltton också
konstaterade måste man välja de kanaler som för ens eget projekt är
endamålsenligt. Han berättade att vissa kunder kommer till dem och i blindo
tror att de måste finnas på en viss social media plattform bara för att alla
andra finns där. Det är ingen idè med det. Jag tror personligen att det lönar
sig att fokusera på vissa enstaka kanaler. Facebook är kanske idag ett måste
men som en aktiv förmedlare av information börjar det snart bli aningen gammalt
och tråkigt. Jag tror att Facebook i framtiden kommer att ha funktionen av en
basinfo plattform, som Wikipedia. ”Finns ett företag inte på facbook så
excisterar det inte” typ. Facebook kommer att vara ställe dit man går och ser
vad företaget är för något och får grundinformationen, en presentationssida.
Hemsidan o sin sida kommer att ha uppgiften som en mera praktiskt och
djupgående plattform, medan en eventuell blogg kan skapa någonslags själ åt
företaget. Men det är de snabba dynamiska twitter, instagram och olika appar
som kommer att vara de direkta kanalerna och de är också bland dessa som man
måste välja noga och lämna bort vissa. Om man försöker hoppa på varje ny trend
bara för att den är ny finns risken för att slutresultatet och det meddelande
man vill förmedla blir aningen oklart och rörigt.
Detta var en intressant och inspirerande bok som faktiskt motiverade till entrepenörskap. Jag rekommenderar den verkligen.
//Victor
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti