sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Bokreflektion: Brändikäs

Som sista bok läste jag Lisa Sounios Brändikäs. Det som jag lärde mig mest om efter att ha läst boken var branding. Först av allt, beskrev Sounio väldigt bra skillnaden mellan branding och marknadsföring: "Ett brand är lika med som du, och marknadsföring är försäljning" (fritt översatt från finska). Jag tycker att det här är ganska bra sagt, eftersom jag insåg nu att en brand kan, och borde, faktiskt utformas så att den ser ut just som man själv ser ut för att skapa ett ansikte åt det som man brandar. Sounio nämner också att en bra brand är som en familjemedlem; riktig och originell.

Men hur kan man då skapa sin egen brand, och få den se ut som man själv? Sounio skriver att bran består av två olika delar; för det första av ett ansikte som syns utåt såsom en förpackning eller utseende, och för det andra av personens, företagets eller produktens personlighet, bakgrund och uppförande. Sounio säger att den första delen av brand är nuförtiden lätt att skapa med hjälp av dagens kommunikationsmedel; vilket är sant tycker jag. Det är ju väldigt lätt att skapa olika profiler på alla möjliga sociala medier och bestämma helt och hållet hur man vill att man ser ut där och hurdan bild man ger av sig själv. Det är detta som jag tycker att KALIS borde också tänka på nu när de är just i början av sitt företagsskapande, och de måste forma sin egen brand. Den andra delen, brandens personlighet, är svårare att skapa och utforma - och också upprätthålla. Här kan t.ex. ett företag lätt fuska en konsument genom att låta bli att berätta t.ex. riktig fakta om en produkt ifall konsumenten inte själv märker det, men om detta inte lyckas skapar företaget ju dålig rykte åt sig själv.

Jag tycker att set är intressant hur Sounio tar upp att brand är just den faktorn som gör den avgörande skillnaden mellan olika konkurrerande företag. Det är ju faktiskt bilden som företaget ger som kunden kan sedan identifiera sig med, och sedan köpa produkten. Om jag nu tänkt rätt så kom jag till den slutsatsen att det lönar sig för ett företag att skapa en sådan brand som de tror att deras kundgrupp kan identifiera sig med. Jag tycker ändå inte att företag borde bara hitta på en brand och en personlighet som de bara tror att kan fungera bra - branden måste nog vara en klar spegelbild av företaget och den måste stå bakom sin brand till 100%. 

Boken är väldigt mångfald och jag tycker att fastän alla ämnen i den hade att göra med branding, så var det väldigt mycket information i en bok - lite av allt. Sounio skriver om hur design är en avgörande del av branding, hur kommunikation är en ännu viktigare del an den, och hur attityden för t.ex. en företagare kan avgöra allt hur branden skapas och hur företaget lyckas. Jag därför att jag fick mest utav boken om själva branding-delen, och tror att jag kommer att tipsa dehär sakerna åt KALIS på tisdag, då vi har vår slutpresentation om projekten.

Allt som allt var boken bra, och jag tycker att den var roligare än "vanlig" och lite tråkig kurslitteratur som vi oftast läser!

// Jasmine

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti