maanantai 25. maaliskuuta 2013

Victors inlägg

 Jag inspirerades av Mattis inlägg om gamla reklamer. Det finns otrolig potential i gamla, speciellt finska, reklamer. Folk minns dem och har ett förhållande till dem. Att rida på retrovågen och ta i bruk gamla reklamer skulle enligt mig vara en rätt så bra ide. Det finns redan företag som förstått detta som t.ex. Karhu och Jaffa. Jag tycker de är två företag som lyckats bra med att utnyttja den historia de har. Här Jaffas nya  reklamkampanj där de tar tillbaka den gamla retrokänslan.

http://www.youtube.com/watch?v=GwDD1tvLfQ0


Andra reklamer som jag inte egentligen tycker om men som är otroligt fascinerande är vissa japanska reklamer. De är så överstimulerande och annorlunda att de nästan fungerar som stopping power.

http://www.youtube.com/watch?v=MfzNEmqeIWo

Till sist lägger jag bara med en kort stilren reklam jag tycker är bra. Till skillnad från den japanska är denna Apple reklam snygg och enkel.

http://www.youtube.com/watch?v=6Bvfs4ai5XU

Två bloggar:
Jag följer inte själv för tillfället någon blogg som skulle handla om reklam och marknadsföring, men efter lite sökande hittade jag följande blogg :

http://blogg.resume.se/nina-akestam/

Hon skriver om mycket onödigt men vissa reklamrelaterade inlägg där hon reflekterar över reklamer och marknadsföring är intressanta.

Highsnobiety är en blogg om mode, musik och kultur. De brukar posta nya kollektioner nya reklamer och det mesta som är nytt inom kulturbranchen.
http://www.highsnobiety.com/








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti