Har under flera år varit intresserad av äldre reklamer, främst från 80- och 90-talet. Har även undrat varför dessa reklamer inte tas på nytt i bruk. Under förra veckans workshop diskuterade vi reklam som har "stopping power", de flesta var överens att reklamerna skall vara speciella, roliga eller professionellt gjorda. När man tittar på äldre reklam från youtube så har de flesta en väldigt stark "stopping power", de flesta reklam är helt enkellt så dåliga att de blir bra, de andra kan ha ett roligt budskap.Tupla reklamen är ett bra exempel på det ovannämda.
En reklam behöver inte vara lång, det räcker med ett bra budskap, slogan och lite trevlig musik. I Jaloviina reklamen kombineras dessa alla aspekter. Reklamen är dessutom rolig och innehåller modeord och fraser som lätt blir i huvudet. Reklamen har aldrig visats på TV p.g.a. lagstiftningen men har över 700 000 views på Youtube. En riktig inspirationskälla!
Pauligs kaffedryck Frezza har alltid brandats i 60/70-tals anda och reklamerna håller samma linje. Främst är det färgerna och rösten som bidrar till att skapa känslan. Frezzas marknadsföring är ett exempel på reklam som görs i gammaldags anda. Här är en länk till en typisk reklam; http://www.youtube.com/watch?v=Rq-KktCz-5g
Två företag
Ett företag jag tycker har lyckas med sin marknadsföring är företaget som äger restaurangerna Blanko, Tintå, Aula, Alvar och Donna. Alla toppen restauranger som lockar kunder med sina vackra utrymmen och med sina högklassiga samt trendiga menyer. I marknadsföringen spelar ryktet en stor roll, eftersom dessa restauranger inte marknadsför sig på annat sätt, givetvis finns det Facebook-sidor med mera men överlag så hålls marknadsföringen på låg nivå, det är de fysiska restaurangerna som står för marknadsföringen.

Två bloggar

Är intresserad av nya "upcoming" inhemska varumärken och bestämde mig för att kolla ifall klädesmärket Makia upprätthåller någon form a blogg. Hittade något som heter MAKIA CHANNEL vilket fungerar som en videoblogg, på bloggen tas aktuella projekt upp såsom samarbetet med Kimi Räikkönen. Här är ännu en länk: http://makiaclothing.com/?page_id=5978
En annan blogg som väckte mitt intresse var Tomi Björcks blogg (http://www.tomibjorck.fi/blog/). Björck äger tillsammans med Matti Wikberg företaget BW-restaurants. Tomi Björck är en mycket "brandad" person och är ständigt framme i olika medier. Han har inte bloggat aktivt på en stund, men tog denna blogg som exempel eftersom är mycket intresserad av personer som varumärken. I bloggen har han berättat om olika projekt BW-restaurants håller på med, aktuellt då var restaurangen "Social Boulevard" och Tomi har valt att främst berätta med hjälp av bilder tagna i instagram stil.
Hi, don't know if I should use English or Swedish, but there was a commercial made in High Chaparral in Sweden early 80:s, was part of that and it would be nice if I could get it somehow Please if possible respond to 101251perka@gmail.com Thankyou!
VastaaPoista