Jag hittade tre reklam som jag tyckte att var roliga. Den första är Vodafone Customer Care:s "Happy to help" -reklam där tittaren påverkas av den lilla flickan och den söta hunden. Som Anna-Greta Nyström nämnde på vår föreläsning denna vecka, så har det bevisats att konsumenten påverkas mest av en reklam där det finns en eller två barn och djur för att den skapar viss sorts empati hos tittaren. Detta är det som jag tror att jag fastnade på när jag såg Vodafones reklam. En bra låt i reklamen påverkar också väldigt mycket, och att låten passar bra med reklamens budskap.
Den andra reklamen som jag hittade är en American Express -reklam. Här har företaget använt en väldigt känd person för att fånga tittarens intresse. Jag tycker att t.ex. den här reklamen som är lite längre, så är ändå inte ett stötesten för företaget eftersom den är en klar berättelse som åskådaren helt enkelt måste se till slut för att få veta hur det hela slutar och vilket företag det är som står bakom reklamen. Lite humor med i reklamen är nästan ett måste, tycker jag.
Den tredje reklamen är säkert bekant för många; det amerikanska tvålmärket Old Spice. Företaget har använt en och samma person i flera av sina reklam, och det kan vara orsaken till att deras reklam blivit så kända. Alla Old Spice reklam är gjorda i samma stil, och jag tycker att de står ut ur mängden, och är väldigt roliga. Reklamen finns här.
Sedan tänkte jag på två olika företag som har enligt min åsikt exceptionellt bra marknadsföring. Jag började tänka på klädaffären H&M som har fått mycket mera synlighet med hjälp av sina samarbeten med lyxmärken som bl.a. Versace, Jimmy Choo och Marni, samt samarbeten med sådana kändisar som Madonna och David Beckham för att nämna några.
Det andra företaget som jag började tänka på är snabbmatskedjan Mc Donald's. Enligt min åsikt har de börjat satsa mera på deras tv-reklam under de sista 10 åren. Det som skiljer företaget från dess konkurrenter tycker jag att är humor kopplat med fakta om deras produkter i reklamen. Det som fångat mitt intresse på sistone är att Mc Donald's vill få mer finska ungdomar att jobba där, och de har just nu en kampanj på gång där de strävar efter att höra till de bästa arbetsplatserna i Finland.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti